Přeskočit navigaci

Tento blog byl již ukončen. Aktuální novinky ze světa Mozilly nyní hledejte na webu Mozilla.cz.

Upgradujte na Flash 9

Společnost Adobe včera uvolnila Flash 9 pro Windows. Proč o tom píši? Jednou z novinek je totiž odstranění několika memory leaků, které se výrazně projevovaly ve Firefoxu. Uživatelům starších verzí je tedy doporučen upgrade.

Jak ve Firefoxu změnit pořadí lišt

Standardní pořadí lišt ve Firefoxu nemusí vždy vyhovovat. Občas můžete chtít prohodit pořadí dvou či více lišt. Jak na to?

V rámci programu to udělat nelze a na řadu tedy přichází úprava souboru userChrome.css v uživatelském profilu. Prvně potřebujete zjistit CSS ID jednotlivých lišt, které chcete prohodit. Jména základních dvou jsou:

  • Lišta navigace – #nav-bar
  • Lišta záložek – #PersonalToolbar

Pokud si nainstalujete třeba rozšíření Web Developer Toolbar, můžete jeho lištu chtít přesunout nad lištu záložek. Princip je vcelku jednoduchý. Každá lišta má v rámci CSS nastavenu vlastnost -moz-box-ordinal-group na hodnotu 1, takže pořadí lišt určí Firefox sám. Nastavením na jinou hodnotu však lze docílit toho, že se nejprve zobrazí lišty s výchozí hodnotou, a následně ty ostatní vzestupně podle nastavené hodnoty -moz-box-ordinal-group.

Příklad: Chcete prohodit lištu záložek s lištou rozšíření Web Developer Toolbar tj. nejdříve bude lišta rozšíření, až teprve následně lištu záložek. Zjistíme si ID lišty rozšíření, ta je #webdeveloper-toolbar. Do souboru userChrome.css tedy přidejte následující řádky:

#webdeveloper-toolbar {-moz-box-ordinal-group: 2 !important;} 
#PersonalToolbar {-moz-box-ordinal-group: 3 !important;}

Po spuštění Firefoxu se nejprve zobrazí hlavní nabídka, pod ní lišta navigace (obojí mají výchozí hodnotu -moz-box-ordinal-group), a až poté budou následovat zbylé lišty v pořadí lišta rozšíření Web Developer Toolbar, lišta záložek.

Jak nainstalovat rozšíření pro všechny uživatele

Pokud provedete instalaci rozšíření do Firefoxu či Thunderbirdu, nainstaluje se do vašeho uživatelského profilu. Občas ale můžete chtít nainstalovat rozšíření tak, aby bylo dostupné ve všech uživatelských profilech a zároveň se vám jej nechce instalovat do každého profilu zvlášť. Jak na to?

Řešení tohoto problému je vcelu jednoduché a vede na příkazovou řádku. Stáhněte si rozšíření (*.xpi) k sobě na disk a místo klasické instalace z webu či přes hlavní nabídku (Soubor -> Otevřít soubor) proveďte instalaci z příkazové řádky pomocí následujících parametrů:

firefox.exe -install-global-extension rozsireni.xpi

Uvedený způsob instalace pochopitelně vyžaduje administrátorská oprávnění v systému. Odinstalace rozšíření, které nainstalujete tzv. pro všechny, probíhá standardně přes Správce rozšíření.

Jak ve Firefoxu uzamknout nastavení

Čas od času se vám může hodit uzamčení předvolby či skupiny předvoleb. Jednoduše prostě nechcete, aby měl uživatel možnost je změnit. Návod, jak toho docílit, je trošku komplikovanější, ale vede ke zdárnému cíli.

Prvně vytvořte soubor, který pojmenujte mozilla.txt. Do něj budete přidávat jednotlivé předvolby about:config, které nechcete, aby uživatel mohl změnit. Jedná se prakticky o stejný způsob, jako kdyby jste editovali soubor user.js v uživatelském profilu. Jsou zde jen dva rozdíly:

  • První řádek souboru obsahuje dvě lomítka tj. "//" (bez uvozovek).
  • Jednotlivé řádky předvoleb nezačínají user_pref, ale lockPref.

Příklad: Chcete zamknout domovskou stránku tj. nedovolit uživateli její změnu. Obsah souboru mozilla.txt bude vypadat následujícím způsobem (za předpokladu, že domovská stránka bude Google).

//
lockPref("browser.startup.homepage", "http://www.google.com/");

Nyní následuje tak trochu nezvyklý krok. Ka každému bajtu souboru je potřeba přičíst konstantu 13 (byte-shifting). Nejsnadněji to provedete přes online službu, ale můžete si na to stáhnout i program. Výstupem bude soubor, který přejmenujete na mozilla.cfg. Ten umístěte do adresáře s Firefoxem (tam kde je soubor firefox.exe) a v podadresáři greprefs na konec souboru all.js přidáte řádek:

pref("general.config.filename", "mozilla.cfg");;

Toť vše. Pokud se po spuštění Firefoxu podíváte do dialogu Možnosti, uvidíte, že pole pro zadání domovské stránky bude vyšedlé a ani přes konfigurační stránku about:config se vám nepodaří domovskou stránku změnit.

Pokud vám přichází výše uvedený návod tak trochu nepraktický, doporučuji vyzkoušet Firefox 1.5 CCK, který umožňuje automatické vytvoření rozšíření pro úpravu Firefoxu. Krom celé řady možností umožňuje vytvořit i rozšíření, které vám uzamkne zvolené předvolby.

Uvedený návod lze samozřejmě zobecnit i na další aplikace Mozilla včetně Mozilla Suite / SeaMonkey.

Odkazy

Problémy s lokalizovaným rozšířením Forecastfox 0.9.2

Pokud používáte rozšíření Forecastfox, které vám z prohlížeče umožní sledovat aktuální počasí a provedli jste aktualizaci na jeho poslední verzi (0.9.2), pravděpodobně jste se po restartu Firefoxu dočkali nemilého překvapení v podobě chybového pruhu u stavového řádky. Tato chyba je způsobena tím, že česká lokalizace, která je součástí balíčku, je nekompletní a tudíž nefunkční.

Pro váš všechny, kteří jste postiženi tímto problémem, jsem připravil opravenou verzi (xpi, 430 kB). Do české lokalizace jsem přidal chybějící řádky, které způsobovaly nefunkčnost. Zároveň jsem autora rozšíření upozornil na nekompletnost lokalizace a v další verzi bude nejspíš vše v pořádku.

Co dělat, když ve Firefoxu nefungují automatické aktualizace

Zvolíte Nápověda -> Zkontrolovat aktualizace a přestože před pár dny vyšla aktualizace Firefoxu, zobrazí se vám pouze hlášení "AUS: Chybný aktualizační XML soubor (200)". Co s tím?

Řešení tohoto problému bývá většinou snadné. Nejčastější příčinou je, že jste aktuálně v offline režimu. Podívejte se v hlavní nabídce Soubor, zda nemáte zaškrtnutu volbu Pracovat offline. Pokud ano, odškrtněte ji a mělo by být vše v pořádku. Druhým zdrojem problémů bývá chybně nakonfigurovaný firewall, který občas, ač je v něm Firefox povolen, odmítá propustit automatické aktualizace. Zkontrolujte jeho nastavení.

Uvedený popis se týká též Thunderbirdu, který má stejný systém automatických aktualizací.

AboutPlug 1.2

Rozšíření AboutPlug, které do Firefoxu přidává do nabídky Nápověda volbu O zásuvných modulech, je nyní k dispozici ve verzi 1.2. Nová verze obsahuje slovenskou lokalizaci. Za ní děkuji Jánu Gallikovi.

Jak psát dotazy ve webovém fóru

Poměrně často se v různých webových fórech setkávám s problémem, že se tazatelé ptají na stále tytéž věci, jejich dotaz nedává smysl či je hodně špatně položen. Tento příspěvek berte jako takové krátké HOWTO, jak se lépe ptát či spíš, jak rychleji najít odpověď. Mým cílem není někomu nadávat, chci jen ukázat směr, kudy na to.

Před položením dotazu

Dříve než položíte dotaz, je dobré věnovat minutku hledáním odpovědi. Chápu, že nemáte čas hledat x hodin odpověď v hloubi Internetu, ale často naleznete odpověď po pár minutách hledání a nemusíte pokládat dotaz. Ušetříte tak spoustu času, protože nemusíte čekat x hodin či dní na radu, jak váš problém vyřešit.

Na hledání odpovědi existuje několik dobrých triků. Prvně se ve webovém fóru v příslušné sekci, kam chcete dotaz položit podívejte, zda v něm v horní části přehledu témat není téma typu "FAQ", "Často kladené dotazy" apod., kde se nalézají odpovědi na často kladené dotazy. Dost možná se tam nalézá odpověď na vaši otázku.

Každé webové fórum obsahuje funkci na prohledávání obsahu fóra. Pomocí klíčových slov (to co hledáte) můžete snadno nalézt téma, kde se někdo ptal na totéž a kde naleznete odpověď. Všimněte si, že opět ušetříte čas, který byste jinak strávili čekáním na odpověď na váš dotaz.

Pokud je webové fórum spojené s nějakým webem, dost často obsahuje sekce "Podpora", "Články" apod., kde můžete také nalézt odpověď. Taktéž může být součástí webu wiki, kde jsou umístěny odpovědi na často kladené dotazy a jsou slušným zdrojem informací.

Posledním dobrým zdrojem na nalezení odpovědi je fulltextový vyhledávač Google.

Jak položit dotaz

Najde se skupina lidí, která místo položení dotazu do fóra píše e-maily lidem, o kterých si myslí, že by mu mohli pomoci. Nedělejte to. Třeba já tazatele odkazuji na webové fórum, protože nejsem hotline na řešení problémů světa (nic ve zlém).

Pár tipů na položení dotazu:

  • Dotaz pokládejte do správné sekce fóra. Zvýšíte tím šanci, že vám někdo odpoví a navíc dobu odpovědi podstatně zkrátíte.
  • Volte rozumný nadpis (předmět). Není nic horšího než nadpis typu "Pomóc!" či nadpis, kde je pomalu více vykřičníků a otazníků. Pokud si někdo myslí, že tím zvýší šanci na odpověď, plete se. Řada lidí podobné dotazy rovnou ignoruje.
  • Text dotazu by měl být jasný a se všemi důležitými údaji. Je špatné, když člověk, který může poradit, ani po trojím přečtení neví, na co se tazatel ptá. O příspěvcích, kde kolikrát nevím, kde začíná a končí věta, ani nemluvě. Pište proto srozumitelně a přikládejte všechny důležité informace, které se mohou hodit tj. v případě řešení problémů: v čem nastává, jak nastává apod.

Pokud se budete držet těchto rad, v drtivé většině případů dostanete odpověď.

Co dělat, když Thunderbird opakovaně přijímá již jednou přijatou poštu

Opakované přijímání již jednou přijaté pošty se vám může stávat náhodně, pravidelně či jen z některých serverů. Řešení tohoto problému bývá většinou jednoduché. Níže je popsáno několik způsobů, jakým problém vyřešit.

Poznámka: Před jakoukoliv úpravou uživatelského profilu Thunderbirdu ukončete spuštěný Thunderbird. Dělat jeho úpravy při spuštěném Thunderbirdu je silně rizikové.

Prvně než zkusíte jakékoliv editace uživatelského profilu, proveďte údržbu složek s poštou. V hlavní nabídce zvolte Soubor -> Provést údržbu složek. Pokud to nepomůže, přejděte do uživatelského profilu Thunderbirdu a v podsložce Mail (a ve všech vnořených složkách) odstraňte všechny soubory, které mají příponu msf. Tyto soubory slouží pouze pro zrychlení práce se složkami pošty a tudíž o žádnou poštu nepřijdete. Soubory se po spuštění Thunderbirdu opětovně vytvoří.

Pokud neuspějete, odstraňte v téže podsložce soubor popstate.dat, který obsahuje informace o tom, jak byla naposledy stažena pošta. Pokud spadl Thunderbird při stahování pošty, mohl se soubor poškodit. V případě, že neuspějete ani zde, doporučuji vytvořit nový uživatelský profil a převést do něj stávající poštu.

Vylepšená podpora štítků v Thunderbirdu 2.0

Poslední noční verze Thunderbirdu 2.0 obsahují podporu pro vytváření neomezeného množství štítků (tags). Štítek je krátká textová informace, která se přiřadí e-mailové zprávě a označuje její stav (věc k vyřízení, pracovní, důležité apod.). Ve starších verzích Thunderbirdu bylo k dispozici standardně 5 štítků, které si mohl uživatel pojmenovat dle libosti a přiřadit jim barvu. Od Thunderbirdu 2.0 si uživatel bude moci vytvářet libovolné množství štítků. Bližší informace naleznete na Mozilla Wiki.

Firefox 3.0 nebude podporovat Windows 98/ME

Firefox 2.0 ještě nebyl vydán, ale souběžně se pracuje i na verzi 3.0. Jednou z novinek je i to, že verze 3.0 nebude dále podporovat systémy Windows 98/ME. Důvodem je to, že tyto verze Windows již nejsou Microsoftem prakticky podporovány a 11. července vyprší doba, dokdy Microsoft vytvářel opravy na kritické bezpečnostní chyby. Poté již nebude podpora žádná.

Tato změna by se neměla dotknout Firefoxu 2.0, který bude Windows 98/ME podporovat, i když se objevily hlasy, že i Firefox 2.0 by neměl Windows 98/ME podporovat, protože vyjde v době, kdy už nebudou tyto verze Windows podporovány. S tím se však nepočítá a Firefox 2.0 bude Windows 98/ME podporovat.

Firefox 3.0 vyjde přibližně za rok. Na předchozí verze produktů poskytuje Mozilla Corporation ještě min. půl roku podporu, což znamená, že Firefoxu 2.0 skončí podpora asi tak za rok a půl. Výše uvedené ukončení podpory se týká i Thunderbirdu a SeaMonkey.

Jak na správu rozšíření v SeaMonkey

Firefox či Thunderbird obsahují komfortního Správce rozšíření na jednoduchou a přehlednou správu rozšíření. Touto funkcí bohužel dosud standardně nedisponuje balík SeaMonkey, takže odinstalace nepotřebných rozšíření bývá poněkud krkolomná a ne moc uživatelsky přívětivá. Řešení spočívá v použití rozšíření Extension Uninstaller. Toto rozšíření se již sice nevyvíjí, ale v SeaMonkey 1.0.x je stále funkční. Jediná jeho nevýhoda spočívá v tom, že neumí pracovat s uživatelským profilem, který je umístěn v cestě, která obsahuje diakritické znaky. Pro tyto případy se může hodit návod na manuální odinstalaci rozšíření.

Proč webová stránka ve Firefoxu nepřehrává zvuk?

Takhle nějak může vypadat dotaz uživatele, kterému se na webové stránce nepřehrává hudba a přitom v Internet Exploreru to jde. Důvody mohou být v zásadě dva. Prvním z nich je chybějící zásuvný modul (plugin), který je pro přehrávání potřeba. O tom, jak v takovém případě sjednat nápravu, jsem zde již mluvil. Původní příspěvek se sice týkal videa, ale lze jej aplikovat i na přehrávání audia.

Druhým důvodem může být použití nestandardního HTML tagu bgsound, který přehrává hudbu na pozadí stránky. Ten implementoval Microsoft ve svém Internet Exploreru (bohužel byl implementován i v Opeře). Tento tag je použit například na stránce s populárními křečky. Tento tag Firefox nepodporuje, a proto neuslyšíte žádnou hudbu. Pokud chcete hudbu vkládanou pomocí HTML tagu bgsound přesto přehrávat i ve Firefoxu, nainstalujte si rozšíření BGM Conductor. Toto rozšíření je napsáno pro starší verzi Firefoxu, takže před jeho nainstalování musíte provést jeho úpravu.

Co dělat, když se ve Firefoxu nezobrazují obrázky či u nich nefungují animace

Pokud jste se dostali do stavu, kdy se vám nezobrazují obrázky či nefungují korektně animace obrázků, určitě se vám bude hodit následující popis, který vám pomůže váš problém vyřešit.

Když se nezobrazují obrázky

Prvně se ujistěte, zda máte zobrazování obrázků povoleno. V hlavní nabídce zvolte Nástroje -> Možnosti a v zobrazeném dialogu zvolte sekci Obsah, kde se přesvědčte, že máte zaškrtnutou volbu Načíst obrázky. Hned pod ní je doplňující volba pouze ze stejného serveru, kterou nechte odškrtnutou. Vedle volby Načíst obrázky je tlačítko Výjimky. Klepněte na něj a v zobrazeném dialogu se přesvědčte, zda zde neblokujete obrázky z některého serveru, ze kterého nechcete. Případně sjednejte nápravu.

Častým důvodem nezobrazování obrázků bývá též jejich blokování firewallem. Pokud máte nějaký nainstalovaný, přesvědčte se, zda obrázky neblokuje. Místo zablokovaných obrázků na webové stránce se často zobrazují informace, že obrázek byl firewallem zablokován.

Dalším častým důvodem nezobrazování některých obrázků jsou chybně nastavená pravidla pro blokování webového obsahu u nainstalovaných rozšíření AdBlock či AdBlock Plus. Podívejte se do nastavených filtrů, zda některý z nich neblokuje obrázky na stránce, kde je blokovat nechcete.

Občas se může stát, že zdrojem problému v podobě nezobrazování obrázků je některé z nainstalovaných rozšíření. Spusťte tedy Firefox v safe módu a zjistěte, zda není příčinou problému některé z nainstalovaných rozšíření.

Pokud se stále nedaří, přesvědčte se na konfigurační stránce about:config, zda není volba network.http.pipelining nastavena na hodnotu true. Pokud ano, proveďte přepnutí na false. Pozor na to, zda tuto volbu nemáte nastavenu v konfiguračním souboru user.js. Pokud nepomůže, proveďte vymazání vyrovnávací paměti (diskové cache) a cookies. To provedete volbou Nástroje -> Vymazat důvěrná data v hlavní nabídce.

Občas se může stát, že stránka je chybně napsaná a v cestě k obrázku jsou místo správného lomítka "/" uváděno zpětné lomítko (""), což je chyba a Firefox obrázek v takové cestě nezobrazí. Druhým důvodem nezobrazení obrázku může být to, že cesta k němu ukazuje přímo na lokální disk. Takové odkazy mají formát file:///c:/subdir/file.ext..

V případě, kdy selžou všechny uvedené možnosti (velmi zřídka), doporučuji vytvořit nový uživatelský profil.

Když se obrázky neanimují

Když se neanimují obrázky, které by se normálně animovat měly, platí většina pravidel uvedených výše. Zdrojem těchto problémů může být firewall, špatně nastavený Firefox či některé nainstalované rozšíření. Další možností je volba image.animation_mode na konfigurační stránce about:config, která by měla být nastavena na hodnotu "normal".

Přehled problematických rozšíření

Instalovat rozšíření do aplikací Mozilla je nejen populární, ale i problematická záležitost. Úroveň jednotlivých rozšíření je různá a tak vedle kvalitních kousků můžete narazit i na rozšíření, které vám mohou způsobit nemalé starosti. Aplikace se totiž díky ním může stát nestabilní, některé funkce nemusí fungovat korektně apod. Pěkné vodítko, kterých rozšíření se vyvarovat a na co si dát pozor dává přehled problematických rozšíření ve wiki na MozillaZine.org.

Chci rozšíření do Firefoxu, které...

Takto podobně začíná dotaz uživatele, který chce rozšířit funkcionalitu Firefoxu o specifickou funkci a hledá vhodné rozšíření. Tak právě pro něj vyšel na serveru EConsultant zajímavý přehled. Časté dotazy na rozšíření funkcionality jsou v něm přehledně seskupeny a dle jednotlivých otázek je uživatel směrován na konkrétní rozšíření.

Co dělat, když do Firefoxu nejde nainstalovat rozšíření

Čas od času se některému uživateli Firefoxu při pokusu o instalaci doplňku zobrazí hlášení "Instalace software je v současnosti zakázána." s odkazem do dialogu Možnosti, kde ji má povolit. Tam však pro tyto účely nic není, takže to ve výsledku působí dosti zmateně. Na povolení instalace se musí trochu jinak. Zadejte do adresního řádku "about:config" (bez uvozovek), v seznamu vyhledejte předvolbu xpinstall.enabled a pomocí pravého tlačítka myši změňte její hodnotu z false na true.

Tvorba vyhledávacích modulů pro Firefox 2.0

Oproti starším verzím Firefoxu bude Firefox 2.0 obsahovat nový formát vyhledávacích modulů. Formát se jmenuje MozSearch a jsou v něm uloženy všechny výchozí vyhledávací moduly, které máte po instalaci Firefoxu k dispozici. MozSearch vznikl zjednodušením OpenSearch formátu a od vývojových verzí Firefoxu 2.0 je výchozím formátem. Pokud vás zajímá, jak v tomto formátu vytvořit vyhledávací modul, nalistujte příslušnou stránku Mozilla Wiki.

Nový formát samozřejmě neznamená, že můžete zahodit všechny vyhledávací moduly vytvořené pro starší verze Firefoxu. Ty můžete vesele přidávat i nadále. Při přidávání nového modulu se totiž provede konverze na formát MozSearch a v tomto formátu bude modul uložen do uživatelského profilu.

Slušelo by se asi říci, že formát MozSearch půjde (nejspíš) používat pouze v aplikacích Mozilla. To s sebou nese zádrhel. Je totiž vcelku neefektivní vytvářet vyhledávací modul pro každý prohlížeč. Zvlášť, když Internet Explorer 7 bude podporovat právě OpenSearch. Firefox však bude podporovat i tento formát, takže když na webu zveřejníte vyhledávací modul ve formátu OpenSearch, budou ho moci použít jak uživatelé Internet Explorer, tak Firefoxu.

Pěknou záležitostí u Firefoxu 2.0 je fakt, že pokud je v hlavičce stránky uvedena informace o dostupnosti vyhledávacího modulu, upozorní vás na to Firefox zabarvením vyhledávací ikonky v poli vyhledávání. V seznamu vyhledávacích modulů pak máte možnost přidat tento vyhledávací modul do vašeho seznamu.

Více informací

Firefox 1.5.0.4, Thunderbird 1.5.0.4 a SeaMonkey 1.0.2

Mozilla Corporation dnes vydala Firefox 1.5.0.4 a Thunderbird 1.5.0.4. Jedná se o pravidelnou bezpečnostní aktualizaci, které navíc odstraňuje chyby související se stabilitou produktů. Seznam opravených chyb, které souvisí s bezpečnostní, naleznete na stránkách security projektu: Firefox 1.5.0.4, Thunderbird 1.5.0.4. Aktualizace ze starších verzí je jako vždy doporučena. Stahovat můžete včetně české verze: Firefox 1.5.0.4, Thunderbird 1.5.0.4.

V souvislosti s vydáním aktualizace Firefoxu a Thunderbirdu byl též vydán SeaMonkey 1.0.2 (nástupce balíku Mozilla Suite). Podobně jako u Firefoxu a Thunderbirdu se jedná o bezpečnostní aktualizaci. K dispozici je i seznam změn. Anglickou verzi můžete stahovat z ftp.mozilla.org. Ta česká bude k dispozici do týdne.

Jak ve Firefoxu 2.0 skrýt ikonku ve vyhledávacím poli

Ve vývojové verzi Firefoxu 2.0 je oproti 1.5 upraveno pole vyhledávání. Jednou z novinek je přidání malé ikonky (lupa), která funguje jako tlačítko, po jehož stisknutí se zahájí vyhledávání (ekvivalent pro tlačítko Přejit u adresního řádku).

Pokud máte pocit, že vám tato ikonka překáží, můžete se jí snadno zbavit. V uživatelském profilu zeditujte soubor userChrome.css a přidejte do něj následující kód:

.search-go-button {
   -moz-image-region: rect(0px, 20px, 22px, 5px) !important;
}
.search-go-button-bkgnd, .search-go-button {
   display: none !important;
}

Po přidání restartujte Firefox a nežádoucí ikonka bude pryč.