Přeskočit navigaci

Tento blog byl již ukončen. Aktuální novinky ze světa Mozilly nyní hledejte na webu Mozilla.cz.

Co je uživatelský profil u aplikací Mozilla

Uživatelský profil je místo na disku, kam si aplikace Mozilla ukládají uživatelská data. Záložky, pošta, kontakty... vše je v něm umístěno. Umístění uživatelského profilu na disku závisí na operačním systému, který používáte, na vašich preferencích a aplikaci Mozilla, kterou používáte.

Pokud nezvolíte jinak, naleznete uživatelský profil v následujícím umístění (zvolte vaši aplikaci):

Poznámka: Pokud adresář s uživatelským profilem nemůžete nalézt, je to možná způsobeno tím, že je umístěn ve skrytém adresáři (adresář systému Data Aplikací je standardně skrytý). V takovém případě si v systému nechte zobrazit skryté a systémové soubory.

Uživatelský profil se skládá z řady souborů a adresářů. Každý z nich má nějaký význam. Co který z nich znamená, naleznete v přehledovém článku.

Uživatelských profilů můžete mít více. Zvlášť, pokud PC používá více uživatelů. Zde se však doporučuje spíš využít funkce operačního systému a každému uživateli zřídit samostatné konto v systému. V drtivé většině případů však máte jen jeden uživatelský profil pojmenovaný default.

Často se uživatelé ptají, zda je možné přístup k uživatelskému profilu zaheslovat. Zde je dobré si uvědomit, že toto nemůže zajistit aplikace, ale pouze operační systém. Pro "zaheslování" pošty v Thunderbirdu můžete sice použít rozšíření ProfilePassword, ale tato ochrana je velmi slabá. Totéž se dá prohlásit o jiných ochranách – např. té, co je v klientu Outlook Express.

Jak si vytvořit nový uživatelský profil

Občas můžete potřebovat vytvořit nový uživatelský profil. Z nějakého důvodu chcete více uživatelských profilů či je ten starý poškozen a vy chcete přenést data do nového. Prvně si zjistěte, kde je program na vašem disku nainstalován. Pokud jste při instalaci neměnili koncové umístění aplikace na disku, naleznete ji v následujícím adresáři:

Mozilla Firefox C:\Program Files\Mozilla Firefox
Mozilla Thunderbird C:\Program Files\Mozilla Thunderbird
SeaMonkey C:\Program Files\Mozilla.org\SeaMonkey
Mozilla Suite C:\Program Files\Mozilla.org\Mozilla

V tomto adresáři naleznete soubor, kterým se aplikace spouští – např. firefox.exe, thunderbird.exe, seamonkey.exe apod. Prvně ukončete aplikaci Mozilla. Následně spusťte aplikaci s parametrem -P tj. např. firefox.exe -P. Spustí se vám Správce profilů.

Ukázka správce profilů

Poznámka: Pokud nevíte, jak spustit program s parametrem, doporučuji nahlédnout do návodu.

Pomocí Správce profilů můžete snadno vytvářet či odstraňovat uživatelské profily. Pomocí jednoduchého průvodce můžete též určit jiné umístění nově vytvářeného uživatelského profilu na disku. Z poškozeného uživatelského profilu pak můžete snadno přenést (při vypnuté aplikaci) důležitá data do nového profilu (viz co který soubor v profilu znamená) a s novým uživatelským profilem provozovat aplikaci dále. Zde doporučuji nahlédnout do následujících příspěvků:

V rámci Správce profilů můžete též libovolně přepínat mezi jednotlivými profily s tím, že pokud příště spustíte aplikaci Mozilla, spustí se s naposledy použitým uživatelským profilem. Druhou možností je určit použitý profil z příkazové řádky – např. firefox.exe -p muj_profil, kde "muj_profil" je jméno uživatelského profilu.

Poznámka: Pro řadu uživatelů, kteří mají poškozený profil, je snazší při vypnuté aplikaci Mozilla profil jednoduše přesunout na jiné místo na disku, spustit aplikaci, která si vytvoří výchozí profil a po ukončení přesunout soubory s důležitými daty do nově vytvořeného profilu.

Přečtěte si také:

Linkuj si ! asdf.sk

Komentáře

1. MiK
Možná je to už napsané jinde, ale napíšu to i sem: Při odinstalaci Firefoxu, Thunderbirdu, atakdále, se data uložená v profilu zachovají. Má to dva důsledky:

1) Odinstalací TB/FB/atd nepříjdete o svou uloženou poštu/záložky/atd (přesto lze doporučit zálohu).

2) Při řešení problémů s těmito aplikacemi nefunguje univerzální postup pro řešení problémů s Windows "vystoupit-nastoupit" (tedy reinstalace aplikace). To proto, že pokud je chyba ve špatném nastavení, rozšíření, nebo jinak "nakopnutém" profilu, tato chyba se objeví i při nové instalaci programu.

Přidat komentář

K tomuto příspěvku není možné přidávat další komentáře.