Po kratší odmlce zaviněné studijními povinnostmi (ano i přes léto) jsem uveřejnil MozBackup 1.4.3 Beta. Pro ty co neznají, MozBackup je software, který umí zálohovat a obnovovat uživatelské profily aplikací Mozilla tj. Firefoxu, Thunderbird, Mozilla Suite či SeaMonkey.
To slůvko Beta tam není náhodou. Vzhledem k tomu, že jsem program uvnitř poměrně výrazně upravoval, rozhodl jsem se před vydáním finální verze vydat ještě Betu. Je tedy jasné, že tato verze není určena pro vaše životně důležité zálohy, ale pouze pro testování. Pokud mi chcete pomoci s odladěním, stahujte a zkoušejte.
Co je nového:
- Podpora pro SeaMonkey 1.0a.
- Možnost konfigurovat skrze soubor backup.ini jména a umístění výstupních souborů dle řady kritérií.
- Možnost zálohovat více profilů bez nutnosti ukončení a nového spouštění průvodce.
- Zálohování nových součástí profilů Firefoxu 1.5 Beta.
- Drobná vylepšení průvodce.
- Oprava chyby týkající se zálohování/nezálohování hesel.
Ke stažení: MozBackup 1.4.3 Beta ENG (1 MB, exe)
Pokud jsou mezi vámi tací, kteří už z nedočkavosti používají SeaMonkey 1.0a a chtějí ukládat webové stránky na disk podle HTML tagu TITLE jako v Internet Exploreru, pak tu pro vás mám modifikovaný soubor, díky kterému toho docílíte.
Vše vychází z článku Ukládání stránek v Mozille podle značky TITLE, který jsem kdysi sepsal a ve kterém naleznete postup, který je již lehce neaktuální, ale stále popisuje základní princip. Vše se stále točí okolo souboru contentAreaUtils.js.
Ke stažení: contentAreaUtils.js (10 kB)
Uvedený soubor je určen pouze pro SeaMonkey 1.0a! Pokud chcete stejnou úpravu realizovat ve Firefoxu, nainstalujte si rozšíření File Title.
Před nedávnem uveřejnil David Baron ve svém blogu zajímavý příspěvek, kde se rozepisoval o tom, proč není vektorový grafický formát SVG dobrý na web a proč není dobrý pro návštěvníky webu. David patří mezi uznávané kapacity a na renderovacím jadře Gecko, které používají aplikace Mozilla pro zobrazování webových stránek, zanechal jasně znatelný svůj rukopis. Jeho příspěvek stojí za přečtení a rozhodně má něco do sebe.
SeaMonkey, balík webových aplikací, který navazuje na ukončený vývoj Mozilla Suite, se má čile k světu. Po počátečních porodních bolestech vyšla před nějakým časem verze 1.0a (tj. alpha verze) a brzy se dočkáme bety. Ač to původně vypadalo nereálně, nejspíš se dočkáme verze 1.0 ve stejném čase jako vydání je přepokládané vydání Mozilla Firefoxu 1.5 (listopad).
Projekt CZilla, jmenovitě já a Lukáš Novotný, samozřejmě připravuje lokalizaci, takže se uživatelé, kterým nesedl Firefox a Thunderbird, mají na co těšit. Několik novinek, které v rámci lokalizace připravujeme:
- Pouze jeden lokalizační balíček
Pokud bude uživatel počešťovat nainstalovanou anglickou verzi SeaMonkey, nebude muset instalovat dva balíčky spojené přes HTML soubor jako doposud. Vše bude pouze v rámci jednoho balíčku. Samozřejmě budou jako vždy k dispozici lokalizované instalátory pro platformy Windows a Linux. Lokalizované verze bez nutnosti instalace budou též.
- Lokalizační balíček zlokalizuje všechny součásti
Současný samostatný lokalizační balíček lokalizuje pouze základní součástí Mozilla Suite. Lokalizační balíček SeaMonkey bude lokalizovat všechny součásti balíku.
- Lokalizované všechny součásti
SeaMonkey bude plně lokalizován. Můžete se tedy těšit na lokalizovanou ChatZillu, JavaScript Debugger, reportér chybně zobrazovaných stránek (novinka), cestovní profily (novinka) ... atd. Samostatnou kapitolou je plně lokalizovaná nápověda, jejíž lokalizace nás stála nemalé úsilí.
Jak tedy můžete vidět, uživatelé Mozilla Suite resp. SeaMonkey se mají od nás na co těšit.
Opera je fajn webový
prohlížeč, který má co nabídnout. Ačkoliv jej sám nepoužívám, dovedu pochopit důvody, proč mu dá někdo přednost
před Firefoxem či Internet Explorerem. Když se o Opeře hodně mluví (byť méně než v případe Firefoxu), člověk by
očekával, že ji bude používat relativně dost lidí. Jak nás však přesvědčují statistiky, není tomu tak.
Zarytí příznivci mi budou otloukat o hlavu argument, že je to tím, že se "Opera na stránkách hlásí jako Internet
Explorer", a proto jsou čísla statistik zkreslená. Pokud však porovnáte UA řetězce (řetězec, kterým se identifikuje
prohlížeč na webové stránce a podle kterého se zpracovávají statistiky podílu prohlížečů) Opery a Internet
Exploreru, poměrně snadno dojdete k závěru, že se něčím liší a to něco, že jde bez problému rozlišit. Díky tomu
každý monitoring návštěvnosti od sebe Operu a Internet Explorer bez problémů rozpozná.
Když jsem nad tím přemýšlel, napadlo mě hned několik důvodů, proč je stav takový, jaký je. Zkusím se oprostit od
argumentů ve stylu "tento prohlížeč umí to a ten druhý ne", ale vezmu to z pohledu běžného uživatele.
Kdo je oním běžným uživatelem? Představte si ho jako Frantu z Horní Dolní. Jak nás přesvědčují všemožné průzkumy
počítačové gramotnosti u nás, není to s počítačovou gramotností žádná sláva. Minimálně 50% uživatelů PC, spíš však
více, jsou nezkušení uživatelé, jejíž práce s PC se omezuje na několik rutinních činností. Jakmile vybočí z rutiny,
tápou. Náš Franta tedy bude jedním z nich.
Frantovy jazykové znalosti budou průměrné. Přestože bude umět průměrně anglicky, nebude mít rád programy, které
na něj mluví anglicky. „Ne, já chci, aby to mluvilo česky.“. Že se vám to nezdá? Vítejte v realitě, podobných
uživatelů je drtivá většina.
Náš Franta zná pár osvědčených programů, které, i když nejsou nejlepší, používá, protože je zná. Jednoho dne se
Franta dozví od známého o super webovém prohlížeči. Nyní Frantovi rozdvojíme osobnost – Franta 1 se dozví o Opeře,
Franta 2 o Firefoxu. Zkusím uvést několik důvodů, které pravděpodobně Frantu 1 odradí od používání Opery. Některé
jsou obecně známé, jiné ne. Důvody se vám mohou zdát nesmyslné, ale zkuste se zamyslet a podívat se na věc stylem
nezkušeného uživatele. Těch je, ano bohužel, většina.
- Instalace
Předpokládejme, že Franta 1 i 2 zvládnou sehnat si instalaci nového prohlížeče a oba ji spustí. Zatímco v případě
Opery začne na uživatele hovořit angličtina, v případě Firefoxu čeština. Že se jedná o banalitu? Ano, ale nikoliv
pro málo zkušeného uživatele. Toho věc, které nebude rozumět, bude odrazovat.
- První spuštění
Franta 1 i 2 projdou zdárně instalací a spustí nově nainstalovaný prohlížeč. Na Frantu 1 mluví stále vše v Opeře
anglicky, Franta 2 má prostředí Firefoxu v češtině. Frantu 1 obtěžuje dialog, kde si má zvolit, zda se mu bude
zobrazovat kontextová reklama Google AdSense či
standardní bannerová reklama. Franta 2 dostane možnost volby importu svého nastavení z Internet Exploreru, který
dosud používal.
- Franta nechce přijít o svá data
Franta 1 i 2 měli v Internet Explorer uloženy své oblíbené stránky, nastavenu domovskou stránku, přednastaveny hesla
a řadu dalších dat. Franta 1 nyní začíná hledat, jak je do Opery dostat a v případě Oblíbených položek po chvilce
hledání nalezne funkci na import. Zbytek (domovskou stránku apod.) si musí sám nastavit. Franta 2 již nemusí nic
řešit – import se mu pohodlně při prvním spuštění nabídl a importoval mu všechno nastavení – nejen Oblíbené položky.
- Shánění a instalace češtiny
Franta 1 má prohlížeč stále v angličtině a musí shánět češtinu a návod, jak ji nainstalovat. Franta 2 podobnou věc u
Firefoxu nemusí řešit.
- Franta nemá rád reklamu
Klasický problém a jeden velký argument, který znevýhodňuje Operu. Opera je totiž, na rozdíl od Firefoxu, placená.
Pokud Franta 1 nezaplatí částku okolo 30$ (omlouvám se, přesnou částku nevím), bude se mu v prohlížeči zobrazovat
reklama. Reklama zabírá místo a Franta 1 reklamu nechce. Vždyť v Internet Exploreru žádná reklama nebyla a byl
zdarma. Franta 2 podobný problém nemusí řešit, Firefox je k dispozici zdarma.
Co myslíte, jak je daleká cesta k přechodu z Internet Exploreru na Operu? Kolik Frantů odpadne v jednotlivých
krocích? Dle mého odhadu hodně. Celkem tak 70-80% méně zkušených uživatelů. V případě Firefoxu bude toto číslo
podstatně menší. Že se vám to nezdá? Pravděpodobně jste se stále nevžili do role méně zkušeného uživatele a těch je
bohužel stále většina.