Přeskočit navigaci

Tento blog byl již ukončen. Aktuální novinky ze světa Mozilly nyní hledejte na webu Mozilla.cz.

Proč není Opera úspěšná jako Firefox

Opera je fajn webový prohlížeč, který má co nabídnout. Ačkoliv jej sám nepoužívám, dovedu pochopit důvody, proč mu dá někdo přednost před Firefoxem či Internet Explorerem. Když se o Opeře hodně mluví (byť méně než v případe Firefoxu), člověk by očekával, že ji bude používat relativně dost lidí. Jak nás však přesvědčují statistiky, není tomu tak.

Zarytí příznivci mi budou otloukat o hlavu argument, že je to tím, že se "Opera na stránkách hlásí jako Internet Explorer", a proto jsou čísla statistik zkreslená. Pokud však porovnáte UA řetězce (řetězec, kterým se identifikuje prohlížeč na webové stránce a podle kterého se zpracovávají statistiky podílu prohlížečů) Opery a Internet Exploreru, poměrně snadno dojdete k závěru, že se něčím liší a to něco, že jde bez problému rozlišit. Díky tomu každý monitoring návštěvnosti od sebe Operu a Internet Explorer bez problémů rozpozná.

Když jsem nad tím přemýšlel, napadlo mě hned několik důvodů, proč je stav takový, jaký je. Zkusím se oprostit od argumentů ve stylu "tento prohlížeč umí to a ten druhý ne", ale vezmu to z pohledu běžného uživatele.

Kdo je oním běžným uživatelem? Představte si ho jako Frantu z Horní Dolní. Jak nás přesvědčují všemožné průzkumy počítačové gramotnosti u nás, není to s počítačovou gramotností žádná sláva. Minimálně 50% uživatelů PC, spíš však více, jsou nezkušení uživatelé, jejíž práce s PC se omezuje na několik rutinních činností. Jakmile vybočí z rutiny, tápou. Náš Franta tedy bude jedním z nich.

Frantovy jazykové znalosti budou průměrné. Přestože bude umět průměrně anglicky, nebude mít rád programy, které na něj mluví anglicky. „Ne, já chci, aby to mluvilo česky.“. Že se vám to nezdá? Vítejte v realitě, podobných uživatelů je drtivá většina.

Náš Franta zná pár osvědčených programů, které, i když nejsou nejlepší, používá, protože je zná. Jednoho dne se Franta dozví od známého o super webovém prohlížeči. Nyní Frantovi rozdvojíme osobnost – Franta 1 se dozví o Opeře, Franta 2 o Firefoxu. Zkusím uvést několik důvodů, které pravděpodobně Frantu 1 odradí od používání Opery. Některé jsou obecně známé, jiné ne. Důvody se vám mohou zdát nesmyslné, ale zkuste se zamyslet a podívat se na věc stylem nezkušeného uživatele. Těch je, ano bohužel, většina.

  • Instalace
    Předpokládejme, že Franta 1 i 2 zvládnou sehnat si instalaci nového prohlížeče a oba ji spustí. Zatímco v případě Opery začne na uživatele hovořit angličtina, v případě Firefoxu čeština. Že se jedná o banalitu? Ano, ale nikoliv pro málo zkušeného uživatele. Toho věc, které nebude rozumět, bude odrazovat.
  • První spuštění
    Franta 1 i 2 projdou zdárně instalací a spustí nově nainstalovaný prohlížeč. Na Frantu 1 mluví stále vše v Opeře anglicky, Franta 2 má prostředí Firefoxu v češtině. Frantu 1 obtěžuje dialog, kde si má zvolit, zda se mu bude zobrazovat kontextová reklama Google AdSense či standardní bannerová reklama. Franta 2 dostane možnost volby importu svého nastavení z Internet Exploreru, který dosud používal.
  • Franta nechce přijít o svá data
    Franta 1 i 2 měli v Internet Explorer uloženy své oblíbené stránky, nastavenu domovskou stránku, přednastaveny hesla a řadu dalších dat. Franta 1 nyní začíná hledat, jak je do Opery dostat a v případě Oblíbených položek po chvilce hledání nalezne funkci na import. Zbytek (domovskou stránku apod.) si musí sám nastavit. Franta 2 již nemusí nic řešit – import se mu pohodlně při prvním spuštění nabídl a importoval mu všechno nastavení – nejen Oblíbené položky.
  • Shánění a instalace češtiny
    Franta 1 má prohlížeč stále v angličtině a musí shánět češtinu a návod, jak ji nainstalovat. Franta 2 podobnou věc u Firefoxu nemusí řešit.
  • Franta nemá rád reklamu
    Klasický problém a jeden velký argument, který znevýhodňuje Operu. Opera je totiž, na rozdíl od Firefoxu, placená. Pokud Franta 1 nezaplatí částku okolo 30$ (omlouvám se, přesnou částku nevím), bude se mu v prohlížeči zobrazovat reklama. Reklama zabírá místo a Franta 1 reklamu nechce. Vždyť v Internet Exploreru žádná reklama nebyla a byl zdarma. Franta 2 podobný problém nemusí řešit, Firefox je k dispozici zdarma.

Co myslíte, jak je daleká cesta k přechodu z Internet Exploreru na Operu? Kolik Frantů odpadne v jednotlivých krocích? Dle mého odhadu hodně. Celkem tak 70-80% méně zkušených uživatelů. V případě Firefoxu bude toto číslo podstatně menší. Že se vám to nezdá? Pravděpodobně jste se stále nevžili do role méně zkušeného uživatele a těch je bohužel stále většina.

Přečtěte si také:

Linkuj si ! asdf.sk

Komentáře

K příspěvku dosud nebyl přidán komentář.

Přidat komentář

K tomuto příspěvku není možné přidávat další komentáře.