Co je uživatelský profil u aplikací Mozilla
Uživatelský profil je místo na disku, kam si aplikace Mozilla ukládají uživatelská data. Záložky, pošta, kontakty... vše je v něm umístěno. Umístění uživatelského profilu na disku závisí na operačním systému, který používáte, na vašich preferencích a aplikaci Mozilla, kterou používáte.
Pokud nezvolíte jinak, naleznete uživatelský profil v následujícím umístění (zvolte vaši aplikaci):
Poznámka: Pokud adresář s uživatelským profilem nemůžete nalézt, je to možná způsobeno tím, že je umístěn ve skrytém adresáři (adresář systému Data Aplikací je standardně skrytý). V takovém případě si v systému nechte zobrazit skryté a systémové soubory.
Uživatelský profil se skládá z řady souborů a adresářů. Každý z nich má nějaký význam. Co který z nich znamená, naleznete v přehledovém článku.
Uživatelských profilů můžete mít více. Zvlášť, pokud PC používá více uživatelů. Zde se však doporučuje spíš využít funkce operačního systému a každému uživateli zřídit samostatné konto v systému. V drtivé většině případů však máte jen jeden uživatelský profil pojmenovaný default.
Často se uživatelé ptají, zda je možné přístup k uživatelskému profilu zaheslovat. Zde je dobré si uvědomit, že toto nemůže zajistit aplikace, ale pouze operační systém. Pro "zaheslování" pošty v Thunderbirdu můžete sice použít rozšíření ProfilePassword, ale tato ochrana je velmi slabá. Totéž se dá prohlásit o jiných ochranách – např. té, co je v klientu Outlook Express.
Jak si vytvořit nový uživatelský profil
Občas můžete potřebovat vytvořit nový uživatelský profil. Z nějakého důvodu chcete více uživatelských profilů či je ten starý poškozen a vy chcete přenést data do nového. Prvně si zjistěte, kde je program na vašem disku nainstalován. Pokud jste při instalaci neměnili koncové umístění aplikace na disku, naleznete ji v následujícím adresáři:
Mozilla Firefox | C:\Program Files\Mozilla Firefox |
Mozilla Thunderbird | C:\Program Files\Mozilla Thunderbird |
SeaMonkey | C:\Program Files\Mozilla.org\SeaMonkey |
Mozilla Suite | C:\Program Files\Mozilla.org\Mozilla |
V tomto adresáři naleznete soubor, kterým se aplikace spouští – např. firefox.exe, thunderbird.exe, seamonkey.exe apod. Prvně ukončete aplikaci Mozilla. Následně spusťte aplikaci s parametrem -P tj. např. firefox.exe -P. Spustí se vám Správce profilů.
Poznámka: Pokud nevíte, jak spustit program s parametrem, doporučuji nahlédnout do návodu.
Pomocí Správce profilů můžete snadno vytvářet či odstraňovat uživatelské profily. Pomocí jednoduchého průvodce můžete též určit jiné umístění nově vytvářeného uživatelského profilu na disku. Z poškozeného uživatelského profilu pak můžete snadno přenést (při vypnuté aplikaci) důležitá data do nového profilu (viz co který soubor v profilu znamená) a s novým uživatelským profilem provozovat aplikaci dále. Zde doporučuji nahlédnout do následujících příspěvků:
- Co dělat, když Firefox nejde spustit
- Jak obnovit hesla ze zálohy
- Jak přenést poštu Thunderbirdu na jiné PC
V rámci Správce profilů můžete též libovolně přepínat mezi jednotlivými profily s tím, že pokud příště spustíte aplikaci Mozilla, spustí se s naposledy použitým uživatelským profilem. Druhou možností je určit použitý profil z příkazové řádky – např. firefox.exe -p muj_profil, kde "muj_profil" je jméno uživatelského profilu.
Poznámka: Pro řadu uživatelů, kteří mají poškozený profil, je snazší při vypnuté aplikaci Mozilla profil jednoduše přesunout na jiné místo na disku, spustit aplikaci, která si vytvoří výchozí profil a po ukončení přesunout soubory s důležitými daty do nově vytvořeného profilu.
Přečtěte si také:
Komentáře
1. MiK
Možná je to už napsané jinde, ale napíšu to i sem: Při odinstalaci Firefoxu, Thunderbirdu, atakdále, se data uložená v profilu zachovají. Má to dva důsledky:
1) Odinstalací TB/FB/atd nepříjdete o svou uloženou poštu/záložky/atd (přesto lze doporučit zálohu).
2) Při řešení problémů s těmito aplikacemi nefunguje univerzální postup pro řešení problémů s Windows "vystoupit-nastoupit" (tedy reinstalace aplikace). To proto, že pokud je chyba ve špatném nastavení, rozšíření, nebo jinak "nakopnutém" profilu, tato chyba se objeví i při nové instalaci programu.
Přidat komentář
K tomuto příspěvku není možné přidávat další komentáře.