Přeskočit navigaci

Tento blog byl již ukončen. Aktuální novinky ze světa Mozilly nyní hledejte na webu Mozilla.cz.

Debata nad budoucností Thunderbirdu II

Logo Thunderbirdu

Od mého minulého příspěvku o budoucnosti Thunderbirdu uplynulo pár dní a jak se dalo čekat, rozproudila se okolo Thunderbirdu diskuse. Po přečtení řady příspěvků se však nemohu zbavit dojmu, že mnoho z nich spadá do kategorie "(ne)souhlasím se snahou Mozilla Corporation" a nic víc, což je škoda, protože o tom tato diskuse není. Daleko radši bych viděl úvahy nad tím, co udělat, aby byl o Thunderbird více zájem mezi uživateli a hlavně vývojáři, kterých je poskrovnu.

V souvislosti s debatou na různých místech jsem si přečetl i několik dezinformací či chybných úvah, které by možná bylo dobré uvést na pravou míru.

Thunderbird končí, budu si muset hledat nový poštovní klient.
Ne, Thunderbird nekončí. Mozilla Corporation se pouze rozhodla, že se chce více zaměřit na platformu Mozilla jako celek a na vlakjovou loď, Firefox. Mitchell Bakerová pouze ve svém blogu zahájila diskusi o tom, v jaké formě bude Thunderbird fungovat dále jako projekt mimo Mozilla Corporation tj. projekt, který bude fungovat samostatně jako dnes funguje například SeaMonkey, Sunbird, Camino či projekt někým zastřešený jako Flock či Songbird.

Thunderbird bude ukončen na základě nátlaku Google, protože dělá konkurenci GMailu.
Tento hoax je slušně pobavil a je smutné, čemu všemu dokáží lidé uvěřit. Pravděpodobně vzniklo na základě nějaké domněnky v komentářích bez reálného základu. Thunderbird nekončí a o nátlaku Google silně pochybuji. Ano, společnost Google platí ročně Mozilla Corporation desítky miliónů dolarů za výchozí vyhledávání právě v Google, ale je též dobré si uvědomit, že řada vyhledávačů za tuto pozici ráda zaplatí tytéž peníze. Nemusíme chodit daleko, v řadě asijských verzích Firefoxu je výchozí Yahoo. Zkrátka, společnost Google žádnou velkou páku nemá a za svůj výchozí vyhledávač je ráda.

Poštovní klient je vyvíjen ještě v rámci SeaMonkey
Zcela reálně, není. Poštovní klient v balíku SeaMonkey je defakto Thunderbird bez pár věcí. Většina kódu je totiž mezi Thunderbirdem a poštovním klientem balíku SeaMonkey sdílena. Vývojáři SeaMonkey tak povětšinou pouze přebírají kód Thunderbirdu a řeší případné problémy s jeho integrací. Tím nechci říci, že by nedělali nic a jen brali, občas něčím přispějí, ale sami mají velmi omezené lidské zdroje, takže na velké přispívání do poštovního klientu to není.

Dnes se ke všem diskusím vyjádřil i David Bienvenu, druhý hlavní vývojář Thunderbirdu (Scott MacGregor se vyjádřil již dříve). Ve svém příspěvku přináší řadu zajímavých informací. Například uvedl, že vedle dvou hlavních vývojářů je 12 pravidelných přispěvatelů, 4 lidé dělající review a práce na grafickém rozhraní a 8 dalších, co dělají totéž na pozadí (core). Tato čísla se mohou řadě z vás zdát slušná, faktem ale je, že do těchto čísel jsou započítány i vývojáři SeaMonkey, které mají starosti se SeaMonkey a do poštovního klientu moc nepřispívají. Zbytek jsou pak lidé, kteří vše dělají v malém či větším množství pouze ve svém volném čase.

David také publikoval další zajímavé údaje. Jak uvádí, polovinu času mu zabírají aktivity, které nejsou spojené se samotným psaním kódu. Do těchto aktivit spadá například plánování projektu, revize kódu či podpora vývojářů doplňků. Dalších 40% mu zabírá opravování chyb a jen 10% zbývá na vývoj nových funkcí. Jak sám uvádí, u Scotta MacGregora bude tento údaj nejspíš obdobný.

Jak je tedy vidět, pro budoucnost Thunderbirdu je klíčové získání nových vývojářů, kteří pomohou dostat Thunderbird někam dál. Se stávajícím vývojářským úsilím to půjde bohužel pomalu a to je podle mě to hlavní, o čem by diskuse měla být. Mohou se vést nekonečné diskuse o tom, zda Mozilla Corporation dělá či nedělá dobře, když již nechce držet ochranou ruku nad Thunderbirdem. Mohou se vést dlouhé diskuse nad tím, jakou podobu by měl mít projekt v budoucnu, ale vše bude k ničemu bez vývojářů.

Přečtěte si také:

Linkuj si ! asdf.sk

Komentáře

1. colos
1.Masivní reklama či kampaň
2.Zvýšený zájem o Thunderbird
3.Větší zájem vývojářů na základě bodu č.1+2
4.Větší přísun peněz na základě bodu č.2

Bez reklamy to nepůjde!

Přidat komentář

K tomuto příspěvku není možné přidávat další komentáře.